Specyfika podwykonawstwa w zamówieniach w sektorze obronnym
ANALIZA | Ograniczenia swobody wyboru podwykonawców, procedury konkurencyjne i wymogi bezpieczeństwa
Podwykonawstwo jest podstawową instytucją prawa zamówień publicznych i prawa cywilnego w ogóle – i jako takowa jest bardzo dobrze znana zdecydowanej większości uczestników rynku zamówień publicznych. Wykonawcy, co do zasady, przysługuje swoboda decyzji co do tego, czy w ogóle zamierza powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom, a jeżeli tak, jaką część powierzy podwykonawcom i jakim podwykonawcom.
Swoboda podwykonawstwa w części dotyczącej zamówień „klasycznych” w prawie zamówień publicznych (pzp) ograniczona jest jedynie kilkoma regułami, w szczególności koniecznością przestrzegania wymagań zamawiających co do osobistego wykonania kluczowych elementów zamówienia oraz przepisami regulującymi konieczność wykonania usług lub robót budowlanych, do których potrzebne jest wykształcenie, kwalifikacje zawodowe lub doświadczenie stanowiące warunek udziału w postępowaniu, przez konsorcjanta spełniającego dany warunek udziału lub podmiot udostępniający swoje zasoby wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W sektorze obronności zamawiający posiadają jednak narzędzia do znacznie dalej idącego ograniczenia swobody podwykonawstwa – co wynika z dwojakich przyczyn. Z jednej strony tzw....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)